October 13, 2016

Ovidiu Joița: „Sinceritatea față de client este foarte importantă pentru o relație pe termen lung”

ovidiu-joita-speaker-tecomm-2016Ovidiu Joița este speaker la TeCOMM eCommerce Conference&Expo, eveniment ce va avea loc între 25 și 26 octombrie la Grand Hotel Italia din Cluj-Napoca. Cu o experiență de peste 15 ani în domeniul marketing-ului și cel al publicității, activitatea sa din ultimii 11 ani s-a axat pe domeniul online, unde a condus numeroase proiecte. Ovidiu Joița este fondatorul iAgency.ro, agenție de marketing și SEO fondată în anul 2008, în plină criză.

În cadrul TeCOMM, Ovidiu va susține workshop-ul „Use the Google Force! Tot ce trebuie sa stii despre SEO-SEM si algoritmi de penalizare in 2017″ unde va vorbi despre cum poți optimiza site-ul business-ului online pentru a fi bine văzut de Google.

TeCOMM eCommerce Conference&Expo: Aveți o experientă de peste 15 ani în domeniul marketing-ului și al publicității. Cum s-a schimbat piața în acest domeniu în ultimii ani? 

Ovidiu Joița: Într-adevăr, am pornit ascensiunea în mediul online odată cu apariția conexiunilor dial-up, atunci când internetul picura în calculatoarele noastre cu o viteză de melc. Cred că toți oamenii, fie ei specialiști, fie necunoscători, cunosc evoluția Internetului și a business-ului pe Internet. Dacă te uiți astăzi la TV vei vedea o mulțime de reclame la magazine online. Acest lucru nu se întâmpla acum 3-4 ani de zile.

Criza care a lovit România la finalul anului 2008 a afectat serios toate formele de publicitate. Internetul a fost însă „lovit” cel mai puțin, pentru că bugetele de reclamă ale companiilor au început încet, încet să se îndrepte spre online, renunțând la canalele clasice, offline, de publicitate. Pagina de revistă tipărită era mult mai scumpă decât pagina „nelimitată” a unui site.

Astăzi, pentru că fenomenul „Internet” și „cumpărături pe Internet” a luat o amploare deosebită, nici prețurile publicității online nu mai sunt atât de scăzute cum erau odată. În continuare, în România, campaniile de publicitate online se derulează la costuri poate și de 10 ori mai mici decât într-o țara vestică.

Ați lucrat predominant în domeniul online. Care sunt cerințele predominante în acest sector?

În funcție de fiecare campanie, cerințele sunt diferite. Online-ul nu diferă atât de mult precum ar crede unii, de publicitatea clasică, de marketingul clasic. Este însă un alt canal de comunicare ce folosește instrumente diferite. Mesajele sunt adaptate criteriilor de vârstă, venit, locație… etc, la fel ca în publicitatea clasică. Din păcate, încă există foarte mulți oameni de marketing, la companiile mari, care nu sunt familiarizați cu mediul online, nu știu ce să ceară, nu știu să analizeze corect rezultatele. Aceasta este o problemă actuală. Sunt multe firme care oferă servicii online de slabă calitate și totuși supraviețuiesc pentru că mulți dintre clienți nu știu ce să aștepte de la ei.

În urmă cu 8 ani ați fondat iAgency, compania de SEO și online marketing, în portofoliul căreia se regăsesc nume importante de clienți. Ce inseamnă, de fapt, iAgency și de unde a pornit ideea înființării agenției?

Mereu când mă gândesc cum am înființat iAgency am un zâmbet pe buze. La începutul anului 2008 eram partener într-o agenție de publicitate clasică, după ce fusesem 4 ani de zile Manager la Asociația Producătorilor și Importatorilor din Industria de Publicitate (APIIP). Vedeam cum criza se așternea în România, vedeam cum bugetele de publicitate ale marketerilor încep să se reducă dramatic. Pentru că aveam deja proiecte în online în  perioada respectivă și am văzut că acestea nu scădeau precum publicitatea clasică, am realizat că acesta era un moment bun să mă reorientez cumva.

Am rămas în domeniul care îmi era drag (marketing și publicitate) însă am schimbat puțin macazul, trecând pe online și înființând o agenție numai a mea, un proiect de suflet, îi pot spune. S-a dovedit a fi o idee excelentă, pentru că în timp ce foști parteneri din Industria de Publicitate se plângeau, eu creșteam în plină criză.

Tendința anului în eCommerce este storytelling-ul, conform unor studii realizate încă de anul trecut. Cum putem spune o poveste pentru a-l convinge pe vizitator să devină cumpărător?

Hehe, depinde de foarte multe aspecte… depinde de ce produse sau servicii comercializăm online. Sunt mulți consumatori care nu mai cred în povești cu zâne și feți frumoși. Însă, dacă povestea este bine structurată și pornește de la un sâmbure de adevăr, poate avea succes. Eu consider că sinceritatea față de client este foarte importantă pentru o relație pe termen lung. Sunt însă multe business-uri online create pentru termen scurt, unele chiar sezoniere. Oamenilor le este greu să distingă între comerțul online legal și corect și comerțul online ilicit. Aceste business-uri „mincinoase” existente în mediul online, descurajează consumatorii, care își pierd încrederea în acest canal de cumpărături.

Cum credeți că se va dezvolta în timp online marketing-ul?

Cu siguranță trendul de creștere al marketingului online se va menține în următorii ani. Cumpărăturile pe Internet sunt în creștere an de an, în multe state de afară au depășit cumpărăturile offline. Ca atare, tot mai mulți marketeri își vor îndrepta atenția și eforturile către mediul online. Agenția pe care am fondat-o, iAgency și-a dublat activitatea în ultimul an. Tot mai mulți oameni se vor specializa în „digital”. Cel mai important este să se legifereze cât mai bine comerțul online și să dispară acei tepari care descurajează oamenii. De asemenea, aștept să existe legi care să protejeze și comerciantul, nu doar consumatorul. În acest moment consumatorul este singurul protejat, ceea ce mi se pare nedrept.

Vă aștept pentru orice discuții legate de online, la evenimentul TeCOMM Cluj, în perioada 25-26 octombrie, unde voi fi prezent. Sper să participați într-un număr mare și la workshopul pe care-l voi susține în cadrul TeCOMM, în data de 26 octombrie, pentru a afla câteva dintre secretele SEM (search engine marketing) și SEO (search engine optimization).